2012. augusztus 21., kedd

2. Elizabeth


* A "fejezet valami hosszabból" címke alatt futó történet második darabja, mely követi az előző misztikus, kissé nyomasztó hangulatát egy új szereplőn vezetve,
Elizabeth, a kalitkába zárt sasmadár.


„Miért nem tudok aludni?  - morgolódtam magamban már vagy egy órája. – Számoltam bárányokat, kipróbáltam a csodás  pszichológusnőnk relaxációs technikáját, bámultam a plafont, olvastam…   Hah. Ez így nem lesz jó… – ekkor a pillantásom az éjjeliszekrényemre dobott kulcsra vetődött – hmm… talán megörökítem szenvedéseimet az utókornak.”
Felkaptam a kulcscsomót és elkezdtem a felettem lévő ágy aljába szavakat karcolni. Még mielőtt bármit is meglátszott volna, elfogott a kétely. Még senki nem vetemedett ilyesmire, csak a megkopott fa erezete virított.
-                Megfutamodsz, kislány? – szólt hozzám egy csípős hang.
-                 Dehogy! Még, hogy megfutamodni! Csak gondolkodtam azon, hogy mit véssek fel. Ennyi. Mellesleg, nem vagyok kislány! – válaszoltam felháborodva.
-                Gondolkodni? Te szoktál olyat? A hátad mögött lévő bűnlajstrom után én ezt nem mondanám.
-                Bűnlajstrom? Te meg miről beszélsz? Én egy igen neves leányiskola tanulója vagyok. A bűn fogalmát még távolról sem ismerhetem.
-                Pedig éppen most készültél megrongálni eme igen neves iskolának az egyik tulajdonát! – válaszolta egyszerre diadalmasan és lesújtóan.
-                Nem is, csak csak… gondolkodtam… egy kulccsal a kezemben… – próbáltam kitérni, nem sok sikerrel.
-                Az előbb még fennhangon azt állítottad, hogy nem futamodsz meg attól, hogy előtted ilyet még senki nem csinált.
-                Nem is mondtam, hogy mitől futamodtam meg… – vettetem közbe, már teljesesen összezavarodva.
-                Tessék? Jól halottam? Megfutamodtál, kislány?  Haha, hahaha! Most elismerted. Mindent. A szándékot, a gyávaságot és a hazugságot.
-                Micsoda? Én nem akartam semmit sem csinálni! – tiltakoztam foggal-körömmel, de a rejtélyes hang eltűnt. Fogalmam sem volt honnan jött, hová mehetett, vagy egyáltalán kinek a hangja volt, de éreztem, hogy találkozunk még.
Hirtelen, már nem volt kedvem az ágyra firkálni a kulccsal, vagy bármi mással. Visszatettem a szekrényre, majd lecsukódott a szemem.

***

Ellógtam a tesit. Ki a franc akart olyan időben tornázni? Sokkal jobb volt nekem nélküle. Inkább kiszöktem a terem mögé, majd átosontam az udvaron. Az épület nyugati részének bejárata nagyon közel van a titkársághoz. A végső cél bejutni a titkárságra lebukás nélkül, majd átírni ez-azt. Egy forduló a saroknál és pár lépés választott el a kaputól, mikor ismét megszólalt.
-                Már megint milyen rosszaságon töröd a fejed, kislány? – a hangjából áradt a megvetés.
-                Még mindig nem vagyok kislány és semmi közöd hozzá.
-                Pedig a múltkor is milyen jót csevegtünk.
-                Te csevegtél. Én nem – állapítottam meg a nyilvánvaló tényt.
-                Ne mondj ilyeneket, úgy elszomorítasz. Azt hittem hasznos volt – a hangja, mint egy sértődött óvodásé.
-                Hasznos? Szerintem erről a szóról más fogalmaink vannak.
-                Talán most így gondolod. De mi lett volna, ha felfedezik a kis műved? Mit mondasz? Valaki az éjszaka közepén odakarcolta, hogy téged befeketítsen és ezt te észre sem vetted? Szánalmas – a hangjából ismét megvetés áradt.
-                Az én döntésem volt, hogy nem karcolok bele, nem a te tehetsz róla! – kiáltottam rá dacosan.
-                Pszt! Halkabban. A végén még azelőtt lebuksz, hogy az egész elkezdődne. Ha nem vetted volna észre, a másik oldalon nyitva van az ablak. Hihi – kuncogott rajtam, mint egy kárörvendő kisegér.
Igaza volt! A kezem gyorsan a számra csaptam. Nem gondoltam volna, hogy ilyen közel lehet. Kikukucskáltam a sarok mögül, felfelé keresgéltem az ablakot. Az egyik szárnyát épp most hajtotta be az ügyeletes titkárnő. Nagyon reméltem, hogy semmit sem halott.
-                Lám, lám! Már megint én figyelmeztetlek.
-                Te sokkal hangosabb vagy – tromfoltam le.
-                Engem csak te hallasz – oktatott ki.
-                Mi vagy te, a lelkiismeretem?
-                Ha nálatok ezt így hívják, akkor igen.
-                De várjunk, honnan tudtad, hogy nyitva van az ablak? Innen még nem lehet észrevenni. Még a sarokról is csak nagy odafigyeléssel – hirtelen ez nagyon meglepett.
-                Én mindent tudok.
-                Még egy ilyen egoistát! Ch… De várjunk, ha a lelkiismeretem lennél, akkor nem láthattad volna innen az ablakot, hiszen nekem még ne tűnt fel… – ált össze egy pillanat alatt a kép. –  Szóval, hol bujkálsz?
-                Éppen mögötted – suttogta egészen halkan a fülembe.
Hátrafordultam, de nem állt mögöttem senki. Ha itt is volt, már felszívódott.  Jobban körbenéztem és megláttam egészen messze egy alakot. A gondnok volt az, egyenesen felém tartott. Gyorsan megfontolva az esélyeket, inkább a mihamarabbi eltűnést választottam. Reménykedtem benne, hogy még nem vett észre.
A hang ismét eltűnt, se szó, se beszéd, lelépett.  De az újabb találkozás nem váratott sokat magára.

***


Éppen a folyosó egyik nyitott ablakában guggoltam, amikor valaki hozzám szólt.
-                Várj! Valamit itt felejtettél! – kiáltotta utánam.
Hátrafordultam, de a környéken nem volt senki, így nem törődtem a hanggal.
-                Várj! – szólt hozzám ismét, valami földön túli parancsoló erővel a   hangjában – Valamit itt felejtettél.
Leléptem az ablakpárkányról, hogy alaposan körülnézzek még egyszer, de a folyosón tényleg nem volt senki.
-                Várj! Valamit itt…
-                Mit? Mondd meg mit? – szakítottam félbe az újabb figyelmeztetést.
Tudtam. Ő az.
-                Ó, szóval mégis hallasz. Ez jó, nagyon jó – mondta magának. – A kérdésedre válaszolva, erre neked kell rájönnöd.
-                Ch… nagy segítség vagy. Tudtommal semmit nem hagytam itt. Amúgy is, honnan tudnád, hogy mire van szükségem? Nem is tudod, hová készülök – próbáltam visszavágni.
-                Hogy hová készülsz? Az nem lényeg. Mellesleg, még te sem tudod – hangjában ismét az a lesújtó, de fennkölt él tükröződött.
-                Mi… mi… miért ne tudnám? Hiszen itt guggoltam az iskola legelhagyatottabb folyosójának legledugottabb ablakában…
-                …cél nélkül – folytatta helyettem a mondatot.
-                Mi az, hogy cél nélkül? Már mindent megterveztem. Kimászom az ablakon, leugrom a tetőre, átmászom oldalt a raktárnál a kerítésen és már kint is vagyok. A cél pedig, a kijutás – soroltam fel diadalmasan.
-                Ez úgy hangzott, mintha egy börtönből akarnál meglépni.
-                Ez egy börtön – jelentettem ki határozottan, de közel sikerült olyan meggyőzően, mint szerettem volna.
-                A múltkor még egy „igen neves leányiskola” volt – idézte vissza a szavaimat.
-                Az a múltkor volt. Inkább lelépek, csak húztad az időmet. Hajnali 4 előtt vissza kell érnem. Csaó! – intettem egyet köszönés képen, majd egy pillanat múlva már kint is voltam az ablakon, de a hang kintre is követett.
-                Még mindig nem tudod, mi az, amit elfelejtettél, kislány?
-                Nem, de nem is érdekel. Na, pá! – még én is kihallottam a hangom bujkáló kétséget.
 „Ráadásul már megint kislánynak nevezett, de nem pöccenhetek be, az csak árthat. Ha szép nyugodtan válaszolok, egyszer csak békén hagy. „– okoskodtam magamban.
-                Pedig ez nagyon fontos, de szinte mindig elfelejted… – fűzte tovább a sort.
-                Nem szoktam ilyen „fontos” dolgokat, csak úgy szórakozásból elfelejtgetni. Mellesleg már elköszöntem. Ez enyhe utalás volt rá, hogy lépj le! – majd egy gyors mozdulattal átugrottam a következő tetőre.
-                Nem is azt mondtam, hogy „szórakozásból elfelejtgeted”. Szánt szándékkel feledkezel meg róla. Azt hiszed, így bátor leszel, merész. Tombol benned a fiatalság, a lázadás és az adrenalin. Persze nyilván nem ez a…
-                Ez úgy hangzik, mintha a világ legvaskalaposabb tanára mondta volna – szakítottam félbe. – Semmit sem tudsz rólam. Nem kalandra vágyom, hanem…
-                …hanem szabadságra – mondta velem egyszerre. – Éppen ezt akartam mondani, amikor olyan gorombán belevágtál a mondatom közepébe.
-                Hah… nincs szükségem egy ilyen undok, idegesítő, kárörvendő, számító, beképzelt…
-                Számító, beképzelt, rosszindulatú, szóforgató dög tanácsaira – sorolta fel helyettem a szavakat. – Ezt akartad mondani?  - képtelen voltam megszólalni – Ne is válaszolj, úgyis tudom, hogy igen. Valamint nem értünk egyet. Szükséged van rám.
-                Hagyj… hagyj engem békén. Nem hallom nem hallom nem hallom nem hallom – monoton ismételgetni kezdtem, hogy tudomást se vegyek róla, majd elindultam tovább, épp ugrani készültem a következő tetőre, mikor ismét megállított.
-                Várj! Még mindig nem tudod, mit felejtettél el. Nem is vagy rá kíváncsi? Hm… rossz kérdés. Tudom, hogy majd meg őrülsz azért, hogy tudd – próbált csábítgatni a mézes-mázos hangjával. Csak sejtettem volna, hogy mire, de egy szempillantás múlva egész mással folytatta. – Ja, és mellesleg a következő tető be fog szakadni alattad. Nem bír el – hangja cinikusan csengett.
-                Csak vissza akarsz tartani! – kiáltottam rá, már nem bírtam elviselni, ezért gondolkodás nélkül ugrottam is.
De a hangnak igaza volt. A tető tényleg beszakadt alattam. Rémült sikolyok közepette átkoztam magam, hogy miért nem hallgattam rá. Ekkor a másodperc törtrésze alatt összeállt a kép. Már tudtam, hogy mit felejtettem el.
Nem is sejtettem, mi lesz a rongálás és a szökési kísérlet következménye, de a tudat, hogy rájöttem a rejtvényére elég bátorságot adott ahhoz, hogy kinyissam a szemem. Néhány másodpercig még homályosan láttam, de azért az feltűnt, hogy nem a romok között vagyok, fájdalmat sem éreztem, csak kicsit szédültem. A kép lassan sötétedni kezdett, majd a tudatom valahová máshová vitt.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése